نقد و بررسی اصطلاحات عرفانی در سبحه الابرار جامی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان خوزستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده نرگس قنواتی
  • استاد راهنما منوچهر تشکری مهدی کدخدای طراحی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

متون عرفانی چه نظم و چه نثر، علاوه بر مسایل ذوقی و بیان سیر و سلوک شاعر یا نویسنده ی آن در بردارنده مفاهیم و اصطلاحات فراوان و متنوع عرفانی هستند که پدید آوردندگان آن ها از آن مفاهیم و اصطلاحات در بیان و توضیح مطالب خویش استفاده کرده اند. گاهی نیز برخی از شاعران و نویسندگان عارف برای تعلیم و تربیت و آموزش سالکان، اثری را پدید آورده اند. این آثار به دلیل برخورداری از جنبه ی تعلیمی و آموزشی، بیشترین موارد واژگان و اصطلاحات عرفانی را دارا می باشند که یکی از آنها نیز سبحه الابرار جامی است. جامی در این منظومه ی چهل عقدی که 2892 بیت دارد و به نظر می رسد که آن را برای تعلیم و آموزش سالکان پدید آورده باشد، از واژگان، ترکیبات و اصطلاحات فراوان عرفانی برای بیان مقصود خود سود جسته است. ابلته این واژگان و اصطلاحات فراوان عرفانی برای بیان مقصود خود سود جسته است. البته این واژگان و اصطلاحات در کتب عرفانی دیگر چه نظم و چه نثر نیز وجود دارد. به همین سبب در این پژوهش، ضمن استخراج و معرفی واژگان و اصطلاحات عرفانی از اثر مذکور به صورت فرهنگ، از دو اثر برجسته ی نثر عرفانی یعنی کشف المحجوب و مصباح الهدایه برای توضیح مدخل های این فرهنگ و مقایسه ی آن با کاربردهای جامی استفاده شده است. این فرهنگ شامل 373 اصطلاح عرفانی می باشد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

کنایه در چهار مثنوی از هفت اورنگ جامی (سبحه الابرار، یوسف و زلیخا، لیلی و مجنون و خردنامه ی اسکندری)

پایان نامه حاضر مجموعه کنایات چهار مثنوی از هفت اورنگ جامی (سبحه الابرار، یوسف و زلیخا، لیلی و مجنون و خردنامه اسکندری) است. که با مقدمه مرتضی مدرسی گیلانی مورد بحث قرار گرفته است و انواع کنایاتی که به لحاظ مختلف در ابیات به کار رفته در حد و توان تبیین می شود و زیبایی ها و دقایق ادبی آنها تصریح و تشریح می گردد با این نظم و انسجام پایان نامه به دو فصل تقسیم می شود : فصل اول شرح زندگی جامی، تعریف...

15 صفحه اول

بررسی اصطلاحات عرفانی مشترک در حدیقه الحقیقه و مناقب العارفین

عرفان احساس عمیق خداوند در درون خویش و تسلیم شدن و عشق ورزیدن به او با جان و دل است . سنایی و مولوی از بزرگ‌ترین عارفان و مجذوبان دریای عشق الهی هستند. سنایی پدر شعر عرفانی فارسی است که برای نخستین بار مضامین عرفانی را با فرهنگ عامیانه و حکایات تمثیلی درآمیخته و اکثر آموزه‌های صوفیانه را با بیانی زیبا ارائه نموده است و مولانا پارسایی عاشق پیشه، پاکباز و سرانداز است که سالها اسیر بود و به برکت آ...

متن کامل

بررسی اصطلاحات عرفانی مشترک در حدیقه الحقیقه و مناقب العارفین

عرفان احساس عمیق خداوند در درون خویش و تسلیم شدن و عشق ورزیدن به او با جان و دل است . سنایی و مولوی از بزرگ ترین عارفان و مجذوبان دریای عشق الهی هستند. سنایی پدر شعر عرفانی فارسی است که برای نخستین بار مضامین عرفانی را با فرهنگ عامیانه و حکایات تمثیلی درآمیخته و اکثر آموزه های صوفیانه را با بیانی زیبا ارائه نموده است و مولانا پارسایی عاشق پیشه، پاکباز و سرانداز است که سالها اسیر بود و به برکت آ...

متن کامل

بررسی اصطلاحات طب و نجوم در دیوان وهفتاورنگ جامی بررسی اصطلاحات طب و نجوم در دیوان وهفتاورنگ جامی

جامی یکی از شاعران بزرگ ایران است که با نوشتن آثار زیبا و متنوع از شهرت قابل توجهی برخوردار است.یکی از ابزارهای شاعری وی استفاده از لغات و ترکیبات علوم مختلف است.از جمله این دانشها،دانش طب و نجوم است که جامی آنها را به خوبی فراگرفته ودر نوشتههای خود آنها را به کار برده است. از آنجایی که دانستن نکتههای دلانگیز یک اثر ادبی بدون آشنایی با اصطلاحات و تعبیرات آن مقدور نخواهد بود،رساله حاضر کاوشی اس...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان خوزستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023